2021. április 5., hétfő

Válságkezelés Angliában egy száznyolcvankettőezredik magyar migráns szemszögéből

 

Na akkor vágjunk bele, nem lesz rövid. Ahogy lányombiológus írta volt “ez háromkávés poszt lesz”.

Először is, hogy maradjunk hármas szám bűvkörében még három dolgot le is szögeznék:

- Az irományom nélkülözi a teljesség igényét, mert az egész brit válságkezelésre nincsen rálátásom, nem tudom pl. mi van az éptőiparban vagy a vendéglátásban.  Azt tudom leírni, amiben benne vagyok (szociális és egészségügyi ellátás) amit látok, tudok, amiről email értesítőt kapok az önkormányzattól, NHS-től, vagy valamelyik felügyelő szervtől (CCG, CQC, PHE) . Vannak információk amelyekről pedig a munkatársaimtől, ismerőseimtől tudok (pl. iskola, minthogy nekünk már nincsen iskolás gyerekünk).

 - A másik, hogy ez a poszt NEM összehasonlításként áll itt a magyar viszonyokkal, arról ugyanis csak kevés fogalmam van mi folyik otthon. Ami információm a médiából jön annak mint tudjuk egy része nem igaz, más része csúsztatás, és politikai oldaltól függetlenül kezelik arrafelé igen érdekesen a tényeket és adatokat, szóval az ottani dolgokhoz nem tennék hozzá semmit, de ha tennék azt sem köszönné meg senki sem, mert a teljesen szubjektív véleményem se lenne szalonképes.

- Harmadszor pedig - nincsen tökéletesen működő rendszer. A pandémia első hullámára szinte lehetetlen volt felkészülni, de a következményeként fellépő zavarodottságból és bénultságból ki lehet mászni és a tanultakat és tapasztaltakat jól használni. Itt is voltak - vannak - bakik, pl. személy szerint én is sokszor ütköztem problémákba - pl. teszteléssel, vagy az ingyenesen kiutalt iPaddal, de lassabban vagy gyorsabban azok is megoldódtak. Mondjuk tény, hogy az iPad a sok letiltott applikáció miatt majd egy hónapig  kb ajtókitámasztónak volt használható, de azóta már csak heti három nap ékelünk vele.

Azt gondoltam ki, hogy felsorolásszerű váza lesz az egésznek, hozzáfűzve a lényeget, talán így nem lesz zavaróan zagyva viszont a hosszúságát nem tudom redukálni, így is sok dolog kimarad.

1. Tesztelés:

Az első döcögés után létrehozták a tesztelő állomásokat (nálunk a Coach Station parkolójában), majd az otthoni teszteléses rendszert - amire online igénybejelentésre tesztet küldenek előre megcímzett matricával a dobozon, amit csak az NHS logoval ellátott postaládákba szabadott bedobni (itt tehát egy postai szervezés is van emögött, hogy melyikek legyenek azok amelyek teszteket vesznek fel, hogy ürítik, mikor és ki mert itt az sem mindegy.)

Az egészségügyben - szűkebben a mi ápolási otthonunkban - rendszeresen tesztelünk tavaly július óta. Ennek menete és módja többször is változott, pl. amikor a pandémia lefelé ment heti egyszer teszteltünk, de október óta heti háromszor kell a dolgozókat (ez két gyorsteszt és egy PCR mindenkinek kötelező) és négyhetente a betegeinket (mert ők ugye nem mennek sehova igazából). Ha beteget elbocsátunk vagy felveszünk és ez a kórházakra is igaz, tehát ha a kórházból veszünk fel valakit, annak két negatív tesztje kell legyen egy héten belül. A felvett beteg tíz napos izoációban marad, nincs kivétel (erre külön szabályok vannak, ha van igény írok a belső szabályokról.)

A PCR tesztet regisztrálni kell bárkóddal, majd pedig futár gyűjti össze őket esténként és viszi a laborba. A gyorsteszteket is kötelező regisztrálni egy erre létrehozott oldalon akkor is ha negatív.

A teszteket és gyorsteszteket négyhetente rendelem. Kaptunk bárkódleolvasót, az egyszerűbb és gyorsabb regisztrálást segítendő. A futárt szintén én rendelem, általában egy hétre előre és kiírom a faliújságra, melyik napokon gyűjtenek tesztet, így mindenki tisztában van vele. A tesztek eredményének nyilvántartását is én csinálom, a személyzet összes eredménye az én NHS emailemre jön vissza és ők is kapnak értesítőt sms-ben, a páciensekét még pluszban be kell rögzíteni a digitális ápolási naplóba is.

2. Látogatás:

A teljes lezárás alatt nem volt látogatás engedélyezett, amikor volt - van a látogatóknak is kötelező a gyorsteszt. Ez idő alatt egy meghatározott szobában, vagy ahol nem megoldott a saját autójukban tartózkodnak amíg a teszt eredménye olvasható. Erre mi a télikertet jelöltük ki, mert van a kert felé két kijárat is. A látogatók teszje is rekord és regisztráció köteles. 

Nem kivétel a fizikoterapeuta vagy a rehabilitációs nővér sem az összes külsős eü személyzet aki hozzánk jár tesztelnie kell mielőtt bejön. 

Egyedüli kivételek az orvosok és a sürgősségi ellátás (nem csak a betegellátással kapcsolatban, hanem mondjuk a lávaszivárgás esetére is (ami az alagsor, de amúgy az egész épület hőmérsékletét tekintve simán elképzelhető).

3. COVID 19 Call Centre

119

Coviddal és teszteléssel kapcsolatos MINDENT is lehet kérdezni, problémázni stb. vagy tudnak segíteni vagy nem. Ha nem akkor adnak tanácsot merre indulj el a problémáddal. Volt, amikor megoldottunk valamit volt amikor nem sikerült. 

Egyszer az egyik munkatársam elnyomta a “gombot” amikor a telefonján a negatív LFD tesztjét regisztrálta pozitívként. (Na ez azért gáz, mert ilyenkor rádugranak a felettes szervek mint Rozamama a H&M leárazásra és a CQC az egészségvédelem, a fertőzésmegelőzés kezd el hivogatni telefonon, hogy miahelyzet.)

Ilyen még előtte nem történt, szóval szóltunk a 119 nek és ők szépen megnyugtattak, tettek egy jegyzetet a regisztráció mellé és így lenyugodtunk,  hogy megúsztuk a felesleges segglyuknagyítózást a fertőzésmegelőzőktól, mert én addigra már sárgaszkafanderes járványügyiseket és fóliasátras gázfertőtlenítést vízionáltam és semmi másra nem is volt szükségünk amúgy így a buli közepe felé...

4. Védőfelszerelés

Na ez volt például ami kapcsán már az első lezáráskor nagyon gyorsan reagáltak a “szervek”.

Létrehoztak egy ún. PPE portal-t ami az EBAY egy erre elkülönített része. Ide önkormányzati meghívólinken keresztül regisztrálhatott minden eü szerv - orvosi rendelők, gyógyszertárak, fogorvosi rendelők, otthonok, stb. A regisztrációkor meg kellett adni hány dolgozó van, és hány betegágyra vagyunk regisztrálva, ezen adatok alapján egy kategóriába lettünk sorolva melyben a megadott mennyiségű védőfelszerelést hetente ingyen megigényelhetjük mai napig. 

Ez heti lebontásban nekünk (37 dolgozóra plusz 25 betegágyra) 

6000 (3000 pár) kesztyű

5000 maszk

3000 kötény

300 arcpajzs

8 Liter kézfertőtlenítő

Ezen kívül ha mégis nyakig érne a kartymasz, van három állam által lefoglalt szolgáltató ahonnan lehet rendelni, valamint egy állami sürgősségi raktárból igényelni egy online igénylőlap kitöltésével.

5. Támogatások:

Ezeket felsorolásszerűen, már amúgy is írtam róluk. Az összeg minden esetben a tevékenységtől, az ágyszámtól és a dolgozók számától függ.

Nekünk mint eü tevékenységet végző intézménynek:

- Tavalyi év július végétől november végéig: £ 24 000 fertőzésmegelőzésre (hat kategóriában lehetett elkölteni, munkaerőtámogatás, eszközök, bútorok, teszteléstámogatás, takarítási túlórára, stb.). Amire mi költöttük: új bútorok (könnyebben tisztíthatók) emelők és mozgatóeszközök (hogy ne kelljen pl ugyanazt több betegnél használni) orvosi eszközök, légbefúvós matracok, új burkolatok, új klinikai hulladék tárolók, ebből lett az irodám is (üveggel leválasztott) és még kisezer más.

- Tavaly december és idén március között: megközelítőleg ugyanazon kondíciókkal újabb £ 16 000. Ebből lett új ipari mosógép és szárító, tisztasági festés, és még költjük a végét. 

(Ezen kívül a szerződés egyik kondíciója volt, hogy elfogadva a támogatásokat kötelességünk azon dolgozók száz százalékos bérét kifizetni akik izoláció vagy karanténkényszer miatt nem tudnak dolgozni.)

- Januárban a harmadik lezárásra tekintettel a heti háromszori tesztelés támogatására £ 6 000. Ebben az egyik kondíció volt pl. a megemelkedett klinikai hulladék tárolása és elszállítása, tehát ennek címén betudtuk annak költségeibe. (Hangsúlyoznám, hogy ezt NEM a tesztek vásárlására kaptuk, a teszteket ingyenesen kapjuk és mindenki más számára is ingyenesek.)

- Február végén £ 8 000 támogatás érkezett amit a pandémia miatt bennmaradt szabadságok kiváltására lehetett felhasználni, és majdnem teljesen ki is tudtuk fizetni az összes bennmaradt szabadságot ebből.

Tehát az elmúlt fél évben összesen £ 54 000 támogatás érkezett hozzánk ami forintban számolva durván 23 millió forint. Ez itt is sok pénz még mielőtt bárki az ellenkezőjét gondolná. 

Ezekre a támogatásokra NEM kellett pályázni ezt kaptuk (és minden más intézmény is aki elfogadta a feltételeket). A határidőig nem elköltött pénzt vissza kell utalni, hacsak nincsen előírányzott költségfelmérés és megrendelt szolgáltatás mögötte határidőig pl árajánlat burkolatra, amit ugye csak a lezárás után lehet kivitelezni. Nálunk most a saját karbantartónk fest, szóval van ahol meg lehet oldani házon belül dolgokat határidő előtt, ráadásul olcsóbb is, több pénz jut másra.

- A kórházi egészségügyi személyzetnek túlórától függően plusz juttatás jár. Ez jelenleg havi kétszáz font a fizetés plusz túlórapénz felett.

(Ezeket a támogatásokat NEM fogom idelinkelni, akit érdekel a Government oldalán mindegyiket megtalálja, sőt a vállalkozói és magánszemély segítőcsomagokat is. Minden nyilvános, az is hogy ki mennyit kap az is hogy összesen mennyi pénz van erre vagy arra költve.)

6. Furlough rendszer

Azok az emberek kapják a fizetésük nyolcvan százalékát akik a pandémia miatt nem tudnak dolgozni mert zárva tart a munkahelyük pl. a férjem is kisebb megszakításokkal egy éve itthon van. Ez ennyi. (Vannak változók, első körben a nyolcvan százalékot vissza lehetett igényelni, második körben hetven százalékot lehetett visszaigényelni, tizet nekük kellett hozzátenni, harmadik körben hatvan-husz, de a munkáltató egyéni megfontolásból fizethetett éppen száz százalékot is. Voltak olyan munkáltatók ahol a támogatásban a maximális bért meg is szabták feltételnek, volt ahol minimum nyolcvan százalék kötelező pl. nálunk. Kondícióktól és támogatásoktól függenek ezek, hogy ki mennyi bért kell kifizessen.) Három embert érint ez nálunk, de csak azért mert ők részmunkaidőben vannak nálunk és másik egészségügyi intézményben is dolgoznak. Azért kapják tőlünk a furlough ellátást, mert a COVID továbbadását és terjedését gátolandó a központi javaslat, hogy senki ne dolgozzon több egészségügyi intézményben (pl két félállásban).

Amit sokan nem tudnak, hogy a háziorvosi szolgálatok ún. shielding letter -t küldtek minden olyan embernek akinek nagyon magas egészségügyi kockázattal járó betegsége van. Így pl. az egyik munkatársam aki asztmás és ilyen levele van mentesül a munkavégzés alól a pandémia ideje alatt és száz százalékos bért kap tőlünk. Tehát röviden, aki az egészségügyi problémája miatt nem tud dolgozni, az száz százalékos bért kap - tőlünk. Ez lehet, hogy más szektorban másképp van, ennek nem néztem utána.

((Ezeken felül az önkormányzatnál lehet igényelni £ 500 egyszeri támogatást akinek mondjuk a két hét izoláció vagy karanténkötelezettség miatt jövedelemcsökkenése van, valamint egy egészen átfogó támogatási rendszer van a kis és középvállalkozások részére is - mi ezeket nem igényeltük, szóval erről nem tudok bővebbet írni, mert se időm se energiám nincsen most arra, hogy ebbe méllyebben belemásszak. 

Az is tény, hogy a büntetés kétezer fontig terjed, abban az esetben ha nem tartja be valaki a karanténkötelezettségét.))

(Ezek is nyilvános adatok - minden fent van a government oldalán.)

7. Oltási program:

Az első hullám utáni sokkból kikeveredve már júliusban kaptam sorban az emaileket az otási témában, holott az oltóanyag még igencsak a láthatáron túl volt. Jó nyilván állami szinten nagyjából megvoltak a jóslatok a rosszabb és a jobb forgatókönyvek, de ekkor még szerintem nem lehetett pontos dátumot tudni. Viszont az emailek tartalma arra engedett követeztetni hogy erősen dolgoznak a terven a háttérben. Önkénteseket toboroztak folymatosan, kijelölték például az oltási centrumokat - én már szeptemberben tudtam, hogy helyileg a Riviera Konferenciacentrum lesz az oltási központ. Az oltási terv vitathatatlalul legnagyobb előnye, hogy VAN. Nem fogom részletezni, a sorrend tudott - idősek, krónikus betegek, egészségügyi személyzet kb egyszerre, egyéb kulcs munkaerő, majd pedig korcsoportok lefelé. A helyek, feladatok, célkitűzések már rég kijelölve, emberek kidelegálva, mindenki tudja a dolgát. Mióta az oltások megkezdődtek kb azt látom, hogy a programjuk kilencven százaléka precizen működik, persze akadnak kisebb nagyobb bakik, nyilván egy ekkora volumenű dolgot levezényelni nem egy félórás keksztekercs. A helyi vakcinálás eléggé fegyelmezetten és megszervezve zajlik (megjegyezném hogy ez egy három városos agglomeráció kb. 150 ezer lakos és vonzáskörzet. Az oltásban résztvevő emberek nagyon nagy százaléka önkéntes, erre nem tudok pontos számot, de utánanézhetek.

Oltási központunk: 



A kép innen származik: https://www.rivieracentre.co.uk/events/detail/covid-19-vaccination-service

Ezen a linkelt oldalon egy video is van tájékoztatóként - nyugodtan nézze meg az is aki nem tud angolul, mert azért látni a lényeget.


A munkahelyemen pedig: jöttek, oltottak, elmentek. Nekik kb ennyi volt. 

Nekem: Összes betegnek és dolgozónak hozzájárulási nyilatkozatot előkészíteni (itt az ún. informed consent nagyon komolyan van véve) személyes adatokkal listát készíteni és elküldeni (minden dolgozó és beteg név NHS szám, cím, családorvosi rendelője, születési dátum). Munkáltatói igazolások szükség esetére - ha pl valaki nem tud helyben oltatni de soronkívüliséget kell igazolni az oltási centrumban. Oltások regisztrálása a rendszerünkben.

8. Capacity Tracker

Tulajdonképpen egy online felület, ahol MINDEN információ meg van adva rólunk. Ennek karbantartása és napi felülvizsgálata is az én feladatom. Vannak részei amit naponta kell átírni, van amit hetente, van amit havonta. 

Adatok: hány nővér van hány segédnővér hány kiegészítő személyzet, hány beteg, hány szabad ágy, mennyibe kerül egy betegágy hetente, fogadunk e beteget vagy nem, fogadunk e látogatót vagy nem, napi dolgozók jelenléte, napi dolgozók távolléte, hányan kaptak influenza oltást, COVID19 oltást (betegek külön és dolgozók külön) hányan vannak furlough-n hányan vannak izolációban vagy karanténban, hány COVID eset van, mennyi idő telt el az utolsó COVID eset óta, mennyi védőfelszerelésünk van raktáron. Van deklarációs része is - ami kb arról szól, hogy mit teszünk meg a betegekért és a dolgozókért (pl. kötelezzük magunkat, hogy fizetjük a béreket az izoláció alatt, vagy hogy mi a látogatási szabály jelen pillanatban). Rohadt sok adat van, de nyilván nem kell mindenhez naponta hozzányúlni.

Minden felettes szervnek - CQC, önkormányzat, NHS intézmények, fertőzésmegelőzés meg kitudja még kik rá és belelátnak különböző jogosultsággal. Pl. az NHS betegkordináció látja az aktuális szabad ágyainkat - ez alapján küldi a referációs nyomtatványt a felveendő betegekről. A CQC a fertőzési rátát látja, a munkaerőkapaciátst stb. Szóval mindenki a releváns részeket. Látják, hogy mi az aktuális állapot, miben kell segítség. Ha valami nem teljesen kóser akkor fehívnak és felajánlanak segítséget, ezt történt a múlt héten is pl. mert kiviláglott az adatokból, hogy nyolcan nem oltottak a dolgozók közül és megkérdezték miért, hogy kell e segítség, szóróanyag, vagy küldjenek e valakit aki beszél velük. Szerencsére annyira nem gáz a helyzet, de ez megint hosszúra nyúlna, és semmi köze az egészhez na... 

9. CQC fertőzésmegelőzési ellenőrzés

Épp amikor a legnagyobb szükség volt rá. Az új tulaj nem volt aznap ott - a másik otthonjában tevékenykedett valahol London körül, és új menedzser még nem volt. Szóval levezényeltük. Kijött a nő, mindent megvizsgált, az összes szabályzatot és auditot amit megcsináltam odaadtam neki, tréning mátrixokat, látogatási tervet meg még amit hirtelenjében összekapartam, beszélt mindenkivel majd elment.  Egészen jó visszajelzést kaptunk, szóval részemről átmentem a vizsgán. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy kijönnek és megnézik mindent úgy csinálsz e ahogyan elvárható. Halkan idejegyzem, hogy itt ám a takarításra is szinnel jelölt zónák vannak - szóval nem ugyanazzal mosnak fel a konyhában mint a betegfürdőben és erre is van szabályzat, meg arra is, hogy mi mehet a konyhai hulladékba, vagy hogy milyen színű zsákot milyen hulladékhoz vagy szennyeshez használsz. Ami pedig leírva van, arról nagyon szívesen meggyőződik a kedves nyomozóhatóság, hogy a takarítőnő tudja e, hogy melyik színű vödörrel és felmosóval csuszvikolja a kazánházat és melyikkel a télikertet, valamint, hogy a jelenleg kiemelt fontosságú takarítási szabályzat szerint hányszor kell naponta letörölni az ajtókilincset. Ennek fényében jól szerepelni azért vállveregetős na.

1o. Egyéb segítségek: 

- Online meetingek és webinarok: minden aktuális témában hetente többször is. Visszanézhető linkkekkel és támogató kérdőívekkel, fórumokkal stb. Ez a kezdetektől van. Ezeken kívül nekünk ugye 14-17 kötelező éves tréningünk van hosszú a lista, de itt nem lehet egészségügyi tevékenységet végezni az éves tréningek nélkül. Ezeket ingyenesen használható online felületeken biztosítják ( eLearning és HIVE southdevon, mindkettő NHS és legálisan elfogadott tréningek, ami itt fontos hogy megfelelnek az ellenőrző szerv CQC által felállított kívánalmaknak )

(Érdekességként írom le, meg mert a magam ellensége vagyok leginkább, hogy kötelező éves tréningjeink pl: fertőzésmegelőzés, munkavédelem, tűzvédelem, kontinencia és katéter tréning, elsősegélynyújtás és újraélesztés, adatvédelem, ételbiztonsági, személybiztonsági (felnőtt), szájhigéné, gyógyszerelés, egyenlőség és sokszínűség (nem vicc), magánélet és méltóság (ez se vicc itt ilyeneket tartnak fontosnak a betegellátásban),  folyadék és tápanyagok fontossága, mérgező és egészségre káros vegyületek tárolása. 

Ehhez hozzájön nekem: személyközpontú ápolás és ápolási terv készítés, előzetes gondozási terv készítés, szellemi kapacitás törvény, emberi jogok alaptörvénye, digitális adatvédelem, szabadságjogok korlátozása, a beteg érdekében hozott döntések jogi háttere.) 

A tréningek nyilvántartását és un. tréninmátrixot is én csinálom, mindenkinek szólok mikor melyik tréning jár le és kell megújítani. Ezt is elég szigorúan veszik, az előbb említett ellenőrzéskor is nagyon jól jött, hogy külön COVID ra egy fertőzésmegelőzéses mátrixot csináltam, amiben benne voltak az extra tréningek is pl. UV lámpás dobozos kézmosási tréning (bekened egy cuccal, utána megmosod és a cucc maradéka világit UV alatt, lászik milyen alaposan mosol kezet) védőfelszerelés használat, COVID 19 ismerete és megelőzése, plusz a két fertőzésmegelőzés tréning. A nyomozócsajt teljesen elbűvöltem vele. Namindegy ez csak egy ilyen öntömjén, fontosnak tartom, hogy néha a magam vállát is megveregessem. 

- Online orvos konzultáció és online váróterem. Tegyük fel, hogy valamelyik betegünknek gasztroenterologus kellene, az orvosunk referál, emailben küldik a beteg nevére szabott konzultációs időpontot és egy kódot. A link elvezet egy online váróterembe, ahol beírom a kódot. A képernyőn megjelenik egy üzenet, hogy értesítették az orvost, hogy megérkeztünk és rövidesen videókapcsolatban leszünk. A kódot el lehet küldeni további résztvevőknek pl. a betegünk hozzátartozójának, de jelen lehet más szakember pl. dietetikus is. Elsőkézből mondom, rohadt jól működik.

- A temetkezési cégek nagyon hamar létrehozták a weboldalaikon vagy más webszolgáltatóknál az online live szolgáltatást. Egyik betegünk így vett részt online élő közvetítés segítségével az elhunyt nővére temetésén. Kaptunk egy kódot és egy linket, amivel a temetés kezdete előtt tíz perccel már be lehetett jelentkezni és így vehettek részt a temetésen azok akik a korlátozások miatt nem vehettek részt személyesen. 

- Kaptunk továbbá az egészségügyi minisztériumtól egy iPad - ot simkártyával az online konzultációkat valamint a betegek kapcsolattartását elősegítendő. (Azért csak egyet, mert nekünk amúgy van további öt tabletünk és két kompjúter és két laptop is, ezt is meg kellett jelölni a visszajelzéskor.)

- Ha valakinek mégis kórházi időpontra kell járnia (pl nekem is) az úgy meg van szervezve, hogy higgyétek el inkább ha nem írok le mindent. Csak meghatározott bejáratokat lehet használni. A kórházba belépéskor mindenkinek maszkot és fertőtlenítőt biztosítanak. Nevet és tünetegyüttes kérdőívet töltenek ki valamint lázat néznek. A negyven férőhelyes váróteremben pl a szemklinikán max tiz ember van, minden harmadik székre lehet ülni, időpontos rendszer óraműszerűen működik. Bárki feláll a helyét egy erre kijelölt ember fertőtleníti, letörli a széket, karfát. A recepció előtt mindenhol plexi. A scan és fotószobában mindenki után fertőtlenítenek, a kezelőben úgyszintén. Nincsen sorbaállás, nincsen tömeg.  

11. NHS app és COVID tracker  

Az NHS app - regisztrálva láthatod a saját egészségügyi lapodat, gyógyszereidet, betegségeidet. Benne van a COVID oltásod is, ezzel első körben tudod igazolni, hogy megkaptad: 


Ez az enyém: >>>>>>>




A COVID track and trace az első döcögések és bakik után mára már egészen jól működik, és legalább nem kell senkinek se telefonálni, hogy ülj át egy másik autóba. Tényleg hasznos, be lehet olvasni vele egy étterem QR kódját például és tudják, hogy ott járták, és ha fertőzött ember közelében jártál akkor szól. Benne van a teszteredményed is, meg sok hasznos tudnivaló.



Oltási kártyát még nem tudok mutatni, mert a második kört mi jövő kedden kapjuk.

12. Mindenféle más hétköznapi dolgok:

- A GP -k (háziorvosi szolgálatok) rendszeres sms kapcsolatban állnak az emberekkel.

- Ha valaki karanténban vagy izolációban van, akkor az önkormányzat és a gp is rendszeresen felhívja telefonon, hogy nincsen e valamire szüksége, minden rendben van e.  A gyógyszertárak ingyenesen postázzák a gyógyszert részükre.

- Az otthoni iskolai oktatáshoz az iskola biztosította a bármilyen eszközt ha valakinek nem állt rendelkezésére. Az ingyenes vagy kedvezményes étkezésben részesülő diákok ezen felül a bezárás ideje alatt kupont kaptak amit ételre lehetett beváltani a boltokban. Amúgy az iskolák végig nyitva voltak és gyermekfelügyeletet biztosítottak a keyworkerek (kulcsfontosságú munkaerő) gyerekeinek pl. ápolónő, eladó, postás stb.

- Rengetegen dolgoznak home office-ban. Pl. Olivia lányunk is. A munkaeszközeit a cége biztosította és ki is mentek beállítani mindent. Egy éve az otthonából dolgozik, egészen pontosan tavaly március óta.

- A szupermarketben (Sainsbury’s -ről tudok beszélni, mert mi ott vásárolunk rendszeresen) a szállítási időpontokat fenntartották az időseknek és a krónikus betegeknek. (Nagyon sok sofőrt és autót állítottak be, hogy a lehető legtöbb embernek biztosítsák a lehetőséget a rendelésre.) Mi a pandémia alatt összegyűjtésre rendeltünk.

- Sok élelmiszeren ún. pricelock van, ami azt jelenti, hogy nem változhat az ár.




- Az éttermekben amikor nyitva lehettek a lockdown-ok között nagyon sok helyen applikációval rendelni lehetett és fizetni is ugye, szóval a pincért csak akkor láttad mikor a kaját letette az asztalra. Pl Wetherspoon ahova gyakorta járunk reggelizni.

- Voltak ilyen államilag támogatott akciók, hogy pl. egész augusztusban az újranyitott éttermekben féláron lehetett kajálni, a másik felét az állam fizette. Ez mind acélból, hogy segítsenek a bizniszt újraindítani és nyilván nem csak az éttermekről volt itt szó, hanem beszállítók, termetsztők stb- ahogy hatott a lánc visszafelé. Azt gondolom, hogy bizonyosan ezután a lezárás után is lesz ilyen vagy hasonló akció.

- A kiszállítás rettentően kibővült, minden tekintetben. Pl. olyan helyekről is ahonnan addig nem lehetett.

- Hozzájön még ehhez az egész válságkezeléshez az is - meg kell említsem - hogy az emberek nagyobbik része itt azért eléggé szabálykövető, persze idióták mindenhol akadnak.


Konklúzió

Amit én egészségügyi személyzetként és magánemberként látok és tapasztalok - nyilván főleg a munkám miatt - most a harmadik lezárás végén, attól megint csak azt tudom mondani, hogy tátva maradt a szám. Azt hiszem azért is mennek jól a dolgok sokszor, mert olyan emberek ülnek olyan helyeken akik oda valók. Erre is van innen bentről rálátásom, látom őket akikkel a webinar-okon vagy az online meetingeken találkozom és tartom a kapcsolatot. Egytől egyig mindegyik jó szakember és ért ahhoz amit csinál.

Majdnem biztos az is, hogy én meg azért csodálkozom sokat, mert nem ebben szocializálódtam és a “hanem” részét a mondatnak megint csak hagynám, mert holnapig itt ülök. 

Biztos, hogy sok dolgot kifelejtettem, mert hosszú volt az elmúlt év nekem is... 

A végére még annyit - csak egy pici adaléknak, hogy érzékeltessem mennyire a legkisebb részlet is számított:

A lezáráskor az öbölben közterületen levő virágágyásokat amelyekért az önkormányzat felelős nem hagyták asszameg rohadni és gazosodni, hanem beszórták vadvirágmaggal, hogy addig is amíg lezárás meg távolságtartás meg otthon maradás van, se maradjon parlagon és mégis szép legyen. Hogy csak egy ilyen kertet mutassak a mi környékünkön pl az Abbey Park

ilyen szokott lenni:


a COVID miatt ilyen lett:





Ebben az apró vadvirágos dologban benne van szerintem az egész poszt, az egész angolság lényege, amit  - nem spórolom meg a munkát - mindenki fogalmazzon meg magának. 


 (Nagyon sokan fognak arra téves következtetésre jutni, hogy “baszki mit számít a hülye virágágyás, kidobott pénz”, azoknak mondom, hogy az otthoni viszonyok ismeretében próbálja átértékelni, mi a kidobott pénz, mert erre sem én fogok válaszolni.) 


Csőváz

Roza

Ha kiváncsi bárki-valaki-mindenki, a munkahelyem belső fertőzéskezelési dolgairól is írhatok egy posztot. Mit teszünk mi és hogyan kell azt tennünk.  

7 megjegyzés:

Unknown írta...

A vadvirágmaggal beszórt park a méheknek nagyon jó. Főleg jó, hogy valakiknek eszükbe jutott, hogy az ott legelő méhek számíthatnak akármilyen virágra, ami nem környékidegen.
Zsu voltam

Christine írta...

Jó helyen vagytok. Mi itt nálunk úgy érezzük magunkra lettünk hagyva. Persze valamilyen szinten valameddig foglalkoznak az emberrel, de azért erőst azt érezzük lerázzák csak az embert. Fiamat vérvételre küldték, három hétre rá kapott időpontot, majd még egy hét az eredmény. Szóval egy hónap lesz mire kézhez kapunk valami eredményt. Szívpanaszoknál...

Névtelen írta...

Szia, Rozamami! Nagyon koszonom ezt a posztot! Csak megerositesz abban, amit latok es tapasztalok itt Angliaban, nap mint nap. Nyilvan panaszkodhatnek sok mmindenre en is, de a lenyeg nagyon lejott! Orulok, hogy itt vagyunk, es nem otthon Kivanom a legjobbakat neked, udv: a 183 000- dik migrans.

Mami írta...

Christine: ez ilyen most. Engem is elfelejtettek a szemklinikán párszor. Betudom annak, hogy rengetek a meló az NHS ben és a korlátozások miatt minden rohadt lassan megy. Ezért nem is megyek most a fájásommal sehova, megvárom amíg lefut ez az egész. Amúgy nyugodtan lehettek kicsit erőszakosabbak és keményebbek, akkor odafigyelnek.

Sólyom Klári írta...

Kicsit irígy vagyok azokra, akik ott élhetnek olyan életet, amilyet itt is szeretnénk.Örülök, hogy ismerhetlek, büszke lehetsz magadra, hogy így megtanultad az új munkakörödhöz tartozó dolgokat, és ilyen jól megállod a helyed egy idegen országban.

betti21 írta...

Koszonom az infot az NHS approl, nem is tudtam, hogy van ilyen.

Mami írta...

Köszönöm mindenkinek
és örülök, hogy valaki még hasznos infot is talált.

Tej, kiskanál, univerzum

 Megint az van, hogy szombat reggeli közléskényszeremet pár mondatba kell sűrítenem. Addig is fogalmazom majd a fejemben amíg ideérek, viszo...